Benzine E10 sloopt bladblazers en grasmaaiers
Niet alleen honderdduizenden autobezitters moeten uitkijken dat ze geen E10 benzine in hun tank gooien, ook eigenaren van onder andere bladblazers, heggenscharen, buitenboordmotoren, grasmaaiers en kettingzagen moeten voorkomen dat deze brandstof gebruikt wordt. Het sloopt hun apparaat.
Aan de nieuwe ’groene benzine’, die gunstig is voor het klimaat en de plaats in heeft genomen van de Euro 95 E5, is in plaats van 5 procent bio-ethanol 10 procent alcohol toegevoegd. Daardoor is die veel minder lang houdbaar. Na maanden is deze brandstof bedorven en veranderd in een drabbige substantie die onderdelen van de motor vernietigt. „Het is vooral een probleem voor apparaten die een paar keer in een bepaald seizoen worden gebruikt en dan voor een paar maanden worden weggezet, zoals grasmaaiers en bladblazers”, zegt Tom Huyskens van de Bovag. „Als deze apparaten dan na lang stil te hebben gestaan weer aan de praat moeten worden gebracht met E10 in de tank kom je van een koude kermis thuis. Dan hapert het of start helemaal niet meer, omdat het is vastgelopen in de drab.”
Waarschuwing
Bovag en brancheorganisatie Cumela (voor ondernemers in groen, grond en infra) waarschuwen goed op te letten wat er in de tank Benzine E10 sloopt bladblazers en grasmaaiers wordt gegooid. „Neem het zekere voor het onzekere; als je voorheen altijd E5 gebruikte, ga dan nu voor de wat duurdere premiumbenzines”, zegt Huyskens. „Daar heb je namelijk geen problemen mee. En als je niet zeker weet wat er nu in de tank zit, haal de E10 er dan uit voordat je de grasmachine of buitenboordmotor voor een paar maanden wegzet.” „Tien procent alcohol vreet de boel weg, helemaal bij kleine machines waar rubber ook vaak nog eens is vervangen door karton”, zegt monteur Peter de Jong van Reekers Tuinmachines in Geesteren.
Zoals verschenen in de Telegraaf op 18 oktober.